Kącik Logopedyczny
Zapraszamy do skorzystania z konspektów zajęć przygotowanych przez naszą panią logopedę:
![]() |
Utrwalanie głoski [č] i przygotowanie do wywołania głoski [r] |
![]() |
Utrwalanie głoski [ž] i przygotowanie do wywołania głoski [r] |
![]() |
Wywołanie głosek szeregu szumiącego |
![]() |
Utrwalanie głoski [š] i przygotowanie do wywołania głoski [r] konspekt 1 |
![]() |
Utrwalanie głoski [š] i przygotowanie do wywołania głoski [r] konspekt 2 |
ROZWÓJ MOWY DZIECKA
ROZWÓJ MOWY DZIECKA
KAMIENIE MILOWE ROZWOJU MOWY DZIECKA OD 0 DO 6 ROKU
ŻYCIA
0 – 3 miesiąc życia
SŁYSZENIE I ROZUMIENIE
• Reaguje na głośne dźwięki
• Wycisza się/ śmieje, gdy do niego mówimy
• Przerywa płacz, gdy usłyszy głos
Wzmaga/osłabia ssanie, gdy usłyszy dźwięki
NADAWANIE – MOWA
Głuży (2/3 m.ż.) – wydaje dźwięki przypominające gruchanie
Radośnie piszczy, słysząc znane dźwięki
Używa krzyku lub płaczu do sygnalizowania swoich potrzeb
4 – 6 miesiąc życia
SŁYSZENIE I ROZUMIENIE
• Odwraca głowę, szukając źródła dźwięku
• Reaguje na zmianę tonu głosu
• Zwraca uwagę na zabawki, które wydają dźwięki
NADAWANIE – MOWA
Gaworzy – powtarza ciągi sylab i dźwięków własnych oraz zasłyszanych z otoczenia; ćwiczy w ten sposób emisję głosu, sprawność narządów artykulacyjnych oraz słuch fonemowy
Zagadywane – gaworzy, uśmiecha się, porusza rękami i nogami
7 – 12 miesiąc życia
SŁYSZENIE I ROZUMIENIE
• Odwraca się i patrzy w kierunku źródła dźwięku
• Skupia uwagę, gdy do niego mówimy
• Pytane: „gdzie mama?”, „gdzie tata?”, „gdzie lampa?” – wskazuje palcem
• Chętnie uczestniczy w prostych zabawach paluszkowych (np.
„Idzie rak”)
• Zachęcane – wykonuje proste polecenia (np. „daj”), rozumie zakaz „nie wolno”
• Próbuje naśladować nasze ruchy
NADAWANIE – MOWA
• Intensywnie gaworzy („ma-ma-ma”, „ta-ta-ta”, „ba-ba-ba”)
• Używa dźwięków, by zwrócić na siebie uwagę
• Wykorzystuje gesty i mimikę, by spytać lub poprosić o coś
• Mogą pojawić się pierwsze wyrazy zbudowane z sylab otwartych, zawierające spółgłoski prymarne m, t, b, p („mama”, „tata”, „baba), nie zawsze kojarzone jeszcze z konkretną osobą lub przedmiotem
12 – 24 miesiąc życia
SŁYSZENIE I ROZUMIENIE
• Poproszone –wskazuje poprawnie podstawowe części ciała
• Wykonuje proste polecenia („daj buzi”, „zrób pa, pa”)
Potrafi wskazać często nazywane przedmioty
Stały wzrost słownictwa
• Słucha z zainteresowaniem prostych piosenek, krótkich wierszyków i opowiadań
NADAWANIE – MOWA
Zamiast słów stosuje wyrazy dźwiękonaśladowcze („miau”, „hau”,„bach”)
Powtarza wielokrotnie wyrazy zasłyszane z otoczenia – echolalie
Zaczyna łączyć dwa wyrazy („mama daj”, „tata tu”, „nie chcę”)
Upraszcza – może wymawiać początek lub koniec słowa
Wymawia samogłoski a, u, i, o, e, y oraz spółgłoski m, b, p, t, n, ł, j, d
Uwaga!
Niepokojącym sygnałem jest brak budowania wypowiedzi dwuwyrazowych po ukończeniu 2 roku życia
2 – 3 rok życia
SŁYSZENIE I ROZUMIENIE
Rozróżnia przeciwieństwa: np. „nie ma – jest”
Wskazuje części ciała
Wykonuje bardziej złożone polecenia („weź misia i chodź do mamy”)
NADAWANIE – MOWA
Nazywa większość przedmiotów znanych z otoczenia (tworzy przy tym własny język np. „ludź = człowiek”)
Pyta „co to?”, stosuje przeczenia („nie ma mamy”), zaczyna używać liczby mnogiej
Podaje swoje imię
Trudne głoski zastępuje łatwiejszymi („sialik/ salik” = szalik, „lyba”= ryba)
Pod koniec tego okresu dziecko wymawia samogłoski ustne i nosowe, wszystkie spółgłoski poza s, z, c, dz , sz, ż, cz, dż, r
3 – 4 rok życia
SŁYSZENIE I ROZUMIENIE
• Reaguje na głos z innego pokoju i komunikaty z radia i telewizji
• Potrafi odróżnić słuchowo wymowę prawidłową od zniekształconej (np. „sanki” a „sianki”)
NADAWANIE – MOWA
• Jest rozumiane przez osoby obce
• Buduje coraz dłuższe zdania
• Dużo pyta, odpowiada na pytania „kto”, „co”, „gdzie”, „z kim”, „w czym”
•Może jeszcze upraszczać najtrudniejsze głoski – sz, ż, cz, dż, r
•Zwykle mówi płynnie, choć mogą zdarzać się zawahania, powtórzenia dźwięków, sylab, wyrazów, przeciągania głosek = rozwojowa niepłynność mowy
4 – 5 rok życia
SŁYSZENIE I ROZUMIENIE
• Z uwagą słucha prostego opowiadania i potrafi odpowiedzieć na pytania związane z jego treścią
• Rozumie komunikaty wypowiadane przez obce osoby
NADAWANIE – MOWA
• Zadaje bardzo dużo pytań
• Może wymawiać głoski sz, ż, cz, dż, zdarza się, że i r
(uwaga! Nie wymuszamy wymowy „r”!)
• Buduje bogate zdania, używa coraz więcej przymiotników, potrafi opowiedzieć prostą historyjkę • Stosuje podstawowe reguły gramatyczne, choć czasem je myli
5 – 6 rok życia
SŁYSZENIE I ROZUMIENIE
Rozumie stosunki przestrzenne „pod”, „na”, „obok”,
Prawidłowo interpretuje znaki symboliczne (np. kółko+ trójkąt = znak drogowy)
Rozumie morał np. bajki
Rozumie trudniejsze instrukcje – „klaśnij w dłonie, a potem połóż ręce na kolanach”) poprawna, z zastosowaniem reguł gramatycznych
NADAWANIE – MOWA
Pod koniec tego okresu mowa jest wyraźna i zrozumiała,
6 rok życia – dziecko prawidłowo wymawia wszystkie głoski języka polskiego
Potrafi odpowiedzieć na bardziej złożone pytania, opowiada, używając zdań złożonych
Potrafi opowiedzieć, co widzi na ilustracji, opowiada bajki
Potrafi porozmawiać z osoba obcą, nie odbiegając od tematu
Opracowanie na podstawie materiałów
Śląskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Logopedycznego
JĘZYKOWE POŁAMAŃCE, CZYLI LOGOPEDYCZNE WIERSZYKI
JĘZYKOWE POŁAMAŃCE, CZYLI LOGOPEDYCZNE WIERSZYKI
Czarownica czary znała i od rana czarowała.
Z czekolady pełnomlecznej robiła lody bajeczne,
Z czarnej czapki dla Beatki,
Czarowała mruczka w łapki.
Źródło: Szumiące wierszyki : materiał językowy do utrwalania wymowy głosek szumiących, zebrały i oprac. I. Michalak-Widera, K. Węsierska, Katowice 2001.
Papużko, papużko powiedz mi coś na uszko,
Nic nie powiem, boś ty plotkarz,
Powtórzysz temu, kogo spotkasz.
Źródło: Szumiące wierszyki : materiał językowy do utrwalania wymowy głosek szumiących, zebrały i oprac. I. Michalak-Widera, K. Węsierska, Katowice 2001.
W szafie mam szufladę,
A w szufladzie szelki.
Oddam je Szymkowi.
Szymek da muszelki.
Źródło: Szumiące wierszyki : materiał językowy do utrwalania wymowy głosek szumiących, zebrały i oprac. I. Michalak-Widera, K. Węsierska, Katowice 2001.
Ptasie plotki
Julian Tuwim
Przyszła gąska do kaczuszki,
Obgadały kurze nóżki.
Do indyczki przyszła kurka,
Obgadały kacze piórka.
Przyszła kaczka do perliczki,
Obgadały dziób indyczki.
Kaczka kaczce wykwakała,
Co gęś o niej nagęgała.
Na to rzekła gęś, że kaczka
Jest złodziejka i pijaczka.
O indyczce zaś pantarka
Powiedziała, że plotkarka.
Teraz bójka wśród podwórka,
Że aż lecą barwne piórka.
Źródło: G. Demel, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa 1996.
Ślady
Barbara Lewandowska
Widać po papierkach,
Że ktoś jadł cukierka,
Wiatr się z papierkami,
Bawi teraz w berka!
Mógłbyś mu, kolego,
Nie ułatwiać tego,
Gdybyś z papierkami
Sam grał w chowanego!
Źródło: G. Demel, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa 1996.
Samotny strach
Wincenty Faber
Strach na Wróble
wieczorem
stoi pełen smutku,
bo Stracha
strach ogarnął
w działkowym
ogródku.
Tak przykro
stać samemu,
gdy wiatr,
gdy deszcz moczy,
żeby choć
jeden wróbel
pojawił się w nocy!
Źródło: G. Demel, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa 1996.
Kącik Logopedyczny
KĄCIK LOGOPEDYCZNY
„Mowa otwiera drzwi, które wcześniej były przed dzieckiem zamknięte”
Barry J. Wadsworth
Szanowni Rodzice!
Terapia logopedyczna to nie tylko ćwiczenia i zabawy z dziećmi, ale również współpraca z rodzicami. To właśnie Państwo spędzacie ze swoimi pociechami najwięcej czasu, dlatego tak istotna jest regularność wykonywania zadawanych ćwiczeń.
Od samego początku dzieci bacznie obserwują zachowanie najbliższych
i uczą się od nich komunikacji, dzięki temu potrafią wyrazić swoje emocje, myśli
i potrzeby. Wydają pierwsze dźwięki, które sprawiają radość rodzicom. Później pojawiają się słowa, wyrazy i zdania. Opiekunowie dbają o dziecko najlepiej, jak potrafią. Jednak muszą pamiętać, aby pilnie obserwować rozwój mowy swoich podopiecznych, ponieważ podczas pierwszych lat życia mogą pojawić się wady wymowy.
neurologopeda: mgr Martyna Polczyk
ŚCIĄGA DLA RODZICA
WIEK DZIECKA
POJAWIAJĄ SIĘ NASTĘPUJĄCE GŁOSKI
JAK POWSTAJĄ?
3 LATA
ś, ź, ć, dź
Język za dolnymi zębami, środek języka unosi się do góry (koci grzbiet)
4 LATA
s, z, c, dz
Język płasko za dolnymi zębami, szeroki uśmiech
5 LAT
sz, ż, cz, dż
Język na górce za górnymi zębami, dziubek jak świnka
6 LAT
r
Ddddd/ Tttt + paluszek/patyczek
Pionizacja języka = kląskanie językiem konik to najważniejsze ćwiczenie 😊
By adm • kącik logopedyczny • 0