Kadra

-
Dyrektor – mgr Leszek Wacławczyk
pedagog resocjalizacyjny, oligofernopedag, surdopedagog, tyflopedagog, terapeuta pedagogiczny, logopeda, posiada doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą jako pedagog szkolny, nauczyciel rewalidator, terapeuta, wychowawca w bursie szkolnej, nauczyciel- konsultant, wykładowca akademicki; od września 2017 dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej; nauczyciel dyplomowany.
Wykształcenie:
- studia magisterskie z pedagogiki specjalnej w zakresie resocjalizacji,
- studia podyplomowe z oligofrenopedagogiki,
- studia podyplomowe z diagnozy i terapii pedagogicznej,
- studia podyplomowe z surdopedagogiki,
- studia podyplomowe z tyflopedagogiki,
- studia podyplomowe z logopedii,
- kurs kwalifikacyjny z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej,
- kurs kwalifikacyjny: organizacja i zarządzanie w oświacie.
Dodatkowe kwalifikacje:
– instruktor i trener licznych programów edukacyjnych i profilaktycznych min.: Vygotskian Developmental Cognitive Curriculum Key to learning trainer, TOC w edukacji, Golden Five;
– kwalifikacje w zakresie metody psychostymulacyjnej „Dyna-Lingua M.S”;
– kształcenie dorosłych: andragogika;
– terapia krótkoterminowa Solution Focused Approach in education /podejście
skoncentrowane na rozwiązaniach/;– trener oświaty.
Sekretarz Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Świętochłowicach.
-
Psycholog – mgr Agata Fortuńska
Ukończyła psychologię na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego, posiada kwalifikacje pedagogiczne, ukończyła kursy w zakresie Terapii Pedagogicznej w Regionalnym Ośrodku Metodyczno – Edukacyjnym Metis, MetaSystemowej Psychoterapii Krótkoterminowej w Polskim Instytucie Terapii Integratywnej w Krakowie, Terapię Intergracji Sensorycznej I i II stopnia w WSB w Dąbrowie Górniczej. Ukończyła szereg szkoleń związanych m.in. z profilaktyką uzależnień, zaburzeniami depresyjnymi, zaburzeniami odżywiania, interwencją kryzysową w placówkach oświatowych. Posiada certyfikaty Providera metody Neuroflow ATS, Trenera Umiejętności Społecznych, Trenera Procesu Wspomagania.
-
Fizjoterapeuta – mgr Urszula Gawlik
Fizjoterapeuta, socjolog.
Zajmuję się diagnozą fizjoterapeutyczną dzieci w wieku przedszkolnym. Terapeuta NDT-Bobath. W ramach zajęć rehabilitacyjnych realizuję następujące zadania: przeciwdziałam typowym wadom kręgosłupa, koryguję wady postawy, normalizuję napięcie mięśniowe, pracuję nad wzmacnianiem mięśni osłabionych oraz nad poprawą funkcji równoważnych. Podczas zajęć często wykorzystuję gry i zabawy, które mają na celu kształtowanie koncentracji, rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej, koordynacji obustronnej, a także doskonalenie cech motorycznych. Dzięki rehabilitacji zwiększona jest sprawność ogólna dzieci oraz ich wydolność fizyczna.
-
Pedagog – mgr Barbara Gurgoń
Ukończyła:
- studia magisterskie, kierunek: pedagogika specjalna, specjalizacja: resocjalizacja
- wieloetapowe 2-letnie szkolenie w zakresie „Mobilnej Rekreacji Muzycznej” i odbyła praktykę w Pracowni Muzykoterapii Zakładu Psychologii Klinicznej Centrum Zdrowia Dziecka – Warszawa-Międzylesie
- studium dla pedagogów: „Umiejętności Wychowawcze”
Posiada certyfikaty:
- Szkolnego Organizatora Rozwoju Edukacji (SORE)
- Organizatora pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Trenera Wspomagania
Ukończyła liczne szkolenia min. w zakresie diagnozy i terapii specyficznych trudności w uczeniu się, centralnych zaburzeń przetwarzania słuchowego, pracy z dzieckiem z autyzmem, profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, modelu wychowania bez porażek Thomsona Gordona, profilaktyki HIV i AIDS, pracy z uczniem
z zaburzeniami zachowania i emocji, TROSK-KA – diagnozy i działań postdiagnostycznych w obszarze emocjonalno-społecznym, Trening Umiejętności Społecznych (TUS), arteterapiiUzyskała:
- upoważnienie Twórcy Mobilnej Rekreacji Muzycznej – dr Macieja Kieryła do prowadzenia szkoleń dla nauczycieli przedszkoli i klas I – III oraz do promowania MRM w środowisku lokalnym
Prowadzi:
- zajęcia Mobilnej Rekreacji Muzycznej dla dzieci w wieku przedszkolnym (min. grupy integracyjne), uczniów szkół podstawowych i młodzieży (trening antystresowy)
- warsztaty dla dzieci i młodzieży (min. integracyjne)
- zajęcia z profilaktyki muzycznej dla „Zmęczonych nauczycieli” i „Zmęczonych rodziców”
- terapie grupowe – w szczególności dla uczniów ze stwierdzonymi zaburzeniami dyslektycznymi
- konsultacje indywidualne dla rodziców i dzieci – ukierunkowujące pracę samokształceniową nad zdiagnozowanymi trudnościami (dysortografia, dysgrafia)
Popularyzacja Mobilnej Rekreacji Muzycznej:
- zajęcia dla członków Towarzystwa Muzykoterapeutycznego (Wrocław), Studentów Akademii Muzycznej (Łódź, Katowice)
- warsztaty dla uczestników międzynarodowego seminarium „Mosty”
- zajęcia teoretyczno-warsztatowe dla pracowników PPP, pedagogów, nauczycieli
Publikacje:
- Kierył, B. Gurgoń – „Wykorzystanie muzyki ocenianej przez odbiorców jednoznacznie jako muzyka relaksująca lub aktywizująca”- Zeszyt Naukowy nr 76, 2000, Akademia Muzyczna we Wrocławiu;
- „Teoretyczne założenia Mobilnej Rekreacji Muzycznej a ich odzwierciedlenie w praktyce” –
Kwartalnik pedagogiczno-społeczny „Dialog edukacyjny” WOM Rybnik (Nr 1 (48) 2020); - „Zasadność stosowania Mobilnej Rekreacji Muzycznej w integracyjnej grupie przedszkolnej” –
Kwartalnik pedagogiczno-społeczny „Dialog edukacyjny” WOM Rybnik (Nr 3 (50) 2020).
Koordynator:
- działu „Mobilna Rekreacja Muzyczna” w ramach PPP
- Punktu Konsultacyjnego ds. uzależnień dzieci i młodzieży
W swojej pracy działam wielotorowo: diagnozuję, sporządzam opinie i orzeczenia, prowadzę terapie.
Od wielu lat współpracuję z Przedszkolem Miejskim nr 9, gdzie prowadzę zajęcia w grupach integracyjnych.
W czasie spotkań z dziećmi z powodzeniem stosuję Mobilną Rekreację Muzyczną (opartą o model: Uruchomienie – Odreagowanie – Zrytmizowanie – Uwrażliwienie – Relaks – Aktywizacja).Dużo satysfakcji daje mi praca z uczniami dyslektycznymi, którzy korzystają z grupowej terapii oraz indywidualnych konsultacji. Efekty w postaci zmniejszenia liczby błędów oraz poprawa estetyki i czytelności pisma poprawia ich funkcjonowanie w szkole, a jednocześnie przynosi radość dzieciom i młodzieży oraz ich rodzicom z osiągniętego sukcesu.
-
Psycholog – mgr Jolanta Hanzel
Psycholog – specjalizacja psychologia wychowawcza,
Terapeuta Integracji Sensorycznej I i II stopnia, nauczyciel dyplomowany,
członek zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
współorganizator Sieci Współpracy z wychowawcami przedszkoli miejskich (wraz z mgr Aleksandrą Zdebik),
W swojej pracy zawodowej prowadzi diagnozę i terapię dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, terapię indywidualną dla dzieci, młodzieży i rodziców, zajęcia warsztatowe ze starszymi klasami szkół podstawowych.Dodatkowe kwalifikacje:
Podstawy psychoterapii (trening umiejętności wychowawczych, trening interpersonalny, trening ekspresji twórczej, trening bioenergoterapeutyczny).
Metoda Ruchu Rozwijającego W.Sherborne w pracy z dzieckiem.
Agresja w szkole.
Skuteczne metody radzenia sobie z agresją.
Zaburzenia depresyjne dzieci i młodzieży.
ADHD diagnoza i psychoedukacja.
Mutyzm selektywny-pomoc psychologiczna dla dziecka i jego rodziny.
Zmiana jest możliwa-podejście skoncentrowane na rozwiązaniach.
Praca z dzieckiem ze spektrum autyzmu.
Niedyrektywne formy terapii dziecka z autyzmem.
Opóźnienia neuromotoryczne wg programu stymulacji i wygaszania odruchów Sally Goddard (szkolenie podstawowe).
Terapia Neurotaktylna dr Swietłany Masgutowej.
Trening Umiejętności Społecznych (TUS).Trener wspomagania placówek oświatowych.
-
Logopeda, neurologopeda. Absolwentka Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie oraz Nauk o Rodzinie ze specjalnością poradnictwo i mediacje na Uniwersytecie Jana Pawła II. Ukończyła kurs tutoringu oraz dialogu motywującego. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi w różnym wieku zdobyte podczas wyjazdów z dziećmi na kolonie i zimowiska, pracy w szkole podstawowej i przedszkolu oraz pracy jako wychowawca w świetlicy środowiskowej.
-
Psycholog – mgr Dorota Muszyńska
Psycholog- Specjalizacja: psychologia wychowawcza. Specjalista z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju i edukacji uczniów autystycznych.
Kurs w zakresie pedagogiki leczniczej opartej o założenia teoretyczne i praktyczne pedagogiki walfdorskiej, kurs kwalifikacyjny z zakresu oligofrenopedagogiki. Podstawy psychoterapii. Trener wspomagania.
Prace zawodową koncentruję na diagnozie i terapii dzieci i młodzieży, terapii rodzin i zajęć dla uczniów z trudnościami w komunikowaniu się.
-
Logopeda – mgr Katarzyna Ploch
Logopeda, pedagog, nauczyciel dyplomowany. Zatrudniona w poradni od 1997r. Zajmuje się wspomaganiem rozwoju mowy oraz terapią zaburzeń mowy u dzieci i młodzieży. Specjalizuje się w terapii osób z zaburzeniami płynności mowy. Prowadzi szeroko zakrojoną działalność terapeutyczną i społeczną na rzecz osób jąkających się , m.in. organizuje spotkania katowickiego Klubu „J” – Klubu Samopomocy Osób Jąkających Się – grupy terapeutyczno-samopomocowej dla osób z zaburzeniami płynności mówienia z terenu województwa śląskiego. Od wielu lat prowadzi zajęcia dydaktyczne dotyczące problematyki jąkania dla studentów podyplomowych studiów logopedycznych. Szczególnie bliska jest jej również pomoc osobom z zespołem Aspergera. Ukończyła podyplomowe studia dotyczące pracy z osobami w spektrum zaburzeń autystycznych. W poradni jest również członkinią zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka. Trener wspomagania placówek oświatowych.
-
Neurologopeda – mgr Martyna Polczyk
Logopeda, neurologopeda, nauczyciel języka polskiego. Publikuje artykuły w ogólnopolskich i międzynarodowych czasopismach logopedycznych. Wieloletnia organizatorka ogólnopolskich konferencji i sympozjów logopedycznych. Posiada certyfikaty do standaryzowanych testów KOLD, KOJD-afa i KORP. Nieustannie podnosi swoje kwalifikacje biorąc udział w szkoleniach dla logopedów. Brała udział w ogólnopolskiej akcji „Wiem, kiedy do logopedy”. W latach 2015-2018 Członek Komisji Rewizyjnej Polskiego Towarzystwa Logopedycznego Odział Śląski. W latach 2017-2018 prowadziła szkolenia dla logopedów z testu Karty Oceny Logopedycznej Dziecka. Trener wspomagania placówek oświatowych.
-
Neurologopeda – mgr Stella Sikora – Iskra
Jestem neurologopedą, glottodydaktykiem, nauczycielem dyplomowanym oligofrenopedagogiem oraz specjalistą w zakresie terapii pedagogicznej dzieci, surdopedagogiki, tyflopedagogiki a także pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej. Jestem praktykiem z kilkunastoletnim stażem pracy z dziećmi w różnym wieku i trudnościami.
Podstawowym celem mojej pracy jest służenie pomocą dzieciom mówiącym i niemówiącym, i tym, u których rozwój mowy przebiegał prawidłowo i u tych, u których z różnych względów był zaburzony.
Zajmuje się diagnozą, stymulacją rozwoju mowy, terapią zaburzeń m.in. artykulacji, mowy, głosu, języka pisanego, karmienia i połykania a także zaburzeń powstałych na podłożu neurologicznym oraz profilaktyką.
U najmłodszych, najczęściej pracuje się nad prawidłowymi odruchami niemowlęcymi, nad nauką ssania, nad właściwym karmieniem. Czuwam nad tym aby rozwój mowy przebiegał prawidłowo i terminowo – jeśli pojawia się opóźnienie, stymuluję mowę dziecka, aby je wyrównać. Tak więc ćwiczę nie tylko wymowę, artykulację, lecz także pracuję nad rozbudowywaniem słownictwa, nad właściwym używaniem słów zgodnie z ich znaczeniem, nad gramatyką, nad rozumieniem mowy, które jest kluczowe dla jej prawidłowego rozwoju.
U dzieci, u których mowa się nie rozwinęła i nie potrafią one porozumiewać się ze światem za pomocą słów, też sobie radzimy. Nie ważne jak, ważne żeby nauczyć się wyrażać swoje emocje i porozumiewać się z otoczeniem w sposób zrozumiały. W tym zakresie wspomagam się alternatywną komunikacją.
Stoję na straży również nad prawidłową pracą aparatu artykulacyjnego. Dlatego też często zaglądam do buzi aby wykluczyć wady zgryzu, interesuję się w jaki sposób dziecko je, stąd częste pytania kierowane do rodziców o to, co dziecko je i w jaki sposób je? Czy potrafi odgryzać, prawidłowo żuć i przełykać pokarm, czy potrafi pić lub wypluwać płyny. Jeśli te funkcje są zburzone, podejmuję działania nad ich przywróceniem ponieważ jest to bardzo istotne.
W gabinecie nie tylko pracujemy ale również dobrze się bawimy.
-
Doradca zawodowy – mgr Zbigniew Sobik
Zbigniew Sobik – doradca zawodowy, pedagog, oligofrenopedagog, terapeuta pedagogiczny. Absolwent Akademii Ekonomicznej w Katowicach oraz Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Nauczyciel przedmiotów zawodowych i przedsiębiorczości. Ukończył studia podyplomowe z doradztwa zawodowego, diagnozy i terapii pedagogicznej, edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej. Dodatkowo uczestniczył w wielu kursach i szkoleniach specjalistycznych:
- z zakresu profilaktyki uzależnień,
- coaching, mentoring i intermentoring,
- terapia ręki i stopy,
- trening umiejętności społecznych (TUS),
- trener procesu wspomagania,
- diagnoza specyficznych trudności w uczeniu tj. dysleksja i dyskalkulia.
Głównym celem jego pracy jest wspieranie młodzieży w podejmowaniu decyzji o dalszym kształceniu oraz odkrywanie mocnych stron, talentów i predyspozycji uczniów, a także diagnoza i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Razem z pedagogiem mgr Patrycją Stopyra współprowadzi zajęcia warsztatowe w szkołach podstawowych pt.: „Wybieram zawód i szkołę w moim mieście”, a także koordynuje działania projektu „Trafny Wybór – czas na zawody techniczne”. Utworzył i jest liderem grupy wsparcia i samokształcenia szkolnych doradców zawodowych z naszego miasta.
-
Pedagog – mgr Patrycja Stopyra
Pedagog, specjalista wczesnego wspomagania rozwoju, terapeuta ręki, terapeuta Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, socjoterapeuta, trener TUS, Trener wspomagania placówek oświatowych. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu wspierania i edukacji osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju, w tym z zespołem Aspergera. W codziennej pracy zajmuje się diagnozą pedagogiczną dzieci i młodzieży, w tym uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Prowadzi zajęcia dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce, z uogólnionymi trudnościami w nauce, w tym w nauce matematyki, a także zajęcia z zakresu terapii ręki. Wraz z psychologiem mgr Agatą Fortuńską prowadzi Trening Umiejętności Społecznych. Razem z doradcą zawodowym mgr Zbigniewem Sobik współprowadzi zajęcia warsztatowe w szkołach podstawowych pt.: „Wybieram zawód i szkołę w moim mieście.” W ramach wczesnego wspomagania rozwoju udziela wsparcia dzieciom i ich rodzicom.
-
Surdopedagog – mgr Milena Tutajewicz
Pedagog, surdopedagog, terapeuta Psychomotoryki, Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, TUS, trener Procesu Wspomagania. Jest członkiem zespołu do Wczesnego Wspomagania Rozwoju.
W codziennej pracy zajmuje się w szczególności diagnozą i terapią dzieci z trudnościami w nauce, słabym słyszeniem oraz dysleksją. Prowadzi wykłady i warsztaty dla rodziców z zakresu wychowania i rozwoju dzieci.
-
Tyflopedagog – mgr Aleksandra Zdebik
Pedagog/tyflopedagog/specjalista wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Koordynator pracy zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju oraz Wiodącego Ośrodka Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekunczego.
Współorganizator Sieci Współpracy z wychowawcami przedszkoli miejskich (wraz z mgr Jolantą Hanzel).
Współorganizator grupy wsparcia dla rodziców dzieci uczęszczających na zajęcia WWR (wraz z mgr Agatą Fortuńską).
Członek nadzwyczajny Polskiego Związku Niewidomych.
Członek Zespołu Interdyscyplinarnego.
Kwalifikacje zawodowe:
Studia podyplomowe: „Tyflopedagogika”, „Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka”
Szkolenia i Kursy: „Diagnoza dyskalkulii rozwojowej”, „Dysleksja rozwojowa – teoria, diagnoza i terapia”, „Sposoby stymulacji układu przedsionkowego”, „Ortoptyka. Zaburzenia funkcji wzrokowych” i szereg innych.
Trener wspomagania placówek oświatowych.
W pracy zawodowej zajmuje się diagnozą pedagogiczną dzieci i młodzieży w każdym wieku (wszystkie poziomy edukacji).
Prowadzi zajęcia terapeutyczne indywidualne i grupowe dla dzieci z deficytami rozwojowymi, uogólnionymi trudnościami w nauce i specyficznymi trudnościami w nauce (dysleksją, dyskalkulią)
-
Pedagog – mgr Małgorzata Żerdzińska
Pedagog, diagnosta i terapeuta integracji sensorycznej, członek zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka, Trener wspomagania placówek oświatowych.
Ukończone studia podyplomowe: diagnoza i terapia pedagogiczna, edukacja elementarna, kurs kwalifikacyjny z zakresu oligofrenopedagogiki oraz szkolenia m.in. integracja bilateralna, smyko multisensoryka.
Zajmuję się diagnozą i terapią pedagogiczną i sensomotoryczną.