Zaburzenia integracji sensorycznej u małych dzieci

Zaburzenia integracji sensorycznej u małych dzieci (0-2lata).

Integracja sensoryczna to umiejętność prawidłowego przetwarzania bodźców zmysłowych (wzrok, węch, słuch, smak, dotyk, propriocepcja, tj. czucie głębokie i przedsionek – zmysł równowagi) przez układ nerwowy. Trudności dziecka (lub dorosłego) w tym zakresie mogą wskazywać na zaburzenia SI. Najczęściej rozpoznajemy i diagnozujemy je w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, jednak pewne symptomy możemy już rozpoznać dużo wcześniej, bo nawet po urodzeniu. Obserwując rozwój i zachowanie dziecka należy zwrócić uwagę między innymi na:

  1. Ubieranie, kąpanie, dotyk:
  • denerwuje się podczas zmiany pieluszki lub kiedy jest pełna,
  • preferuje niektóre ubrania, narzeka, że niektóre rzeczy są za ciasne, drapią (dzieci powyżej 15 miesiąca),
  • nie lubi mycia twarzy, włosów, kąpieli,
  • opiera się przed przytulaniem, odpycha się lub wygina w łuk,
  • nie lubi zabaw podczas których może się pobrudzić.
  1. Ruch:
  • jest w ciągłym ruchu, kołysze się, biega dookoła nie potrafi usiedzieć podczas wykonywania czynności,
  • nie raczkuje w ogóle lub raczkowało bardzo krótko,
  • ma chorobę lokomocyjną,
  • boi się, gdy jest podrzucane, nie lubi karuzeli i huśtania lub nadmiernie domaga się takich zabaw i aktywności,
  • jest niezdarne, upada, ma słabe poczucie równowagi, wpada na przedmioty (powyżej 1 roku życia).
  1. Słuch, mowa, dźwięk:
  • denerwuje się, gdy słyszy naturalne dźwięki z otoczenia np. śpiew ptaków, odkurzanie, muzykę,
  • bardzo mało wokalizuje lub gaworzy, lub wcale tego nie robi,
  • nie reaguje na polecenia werbalne (przy prawidłowym słuchu),
  1. Patrzenie i wzrok:
  • jest wrażliwe na ostre światło, płacze lub zamyka oczy,
  • unika kontaktu wzrokowego, odwraca się od twarzy drugiej osoby,
  • jest nadmiernie podekscytowane lub zasypia w zatłoczonym, gwarnym otoczeniu, np. restauracja, supermarket,
  • nie potrafi skupić uwagi, jeśli ma przed sobą więcej niż jedną zabawkę.
  1. Jedzenie i spanie:
  • sprawia mu trudność ssanie, połykanie, żucie,
  • nadmiernie się ślini po fazie ząbkowania,
  • ma ekstremalne preferencje żywieniowe przez dłuższy czas,
  • wymaga dużej pomocy podczas zasypiania lub budzenia się np. kołysanie, głaskanie.

Ponadto warto jeszcze zaobserwować czy dziecko potrafi się bawić i w jaki sposób to robi. Ważna jest umiejętność naśladowania, zaangażowania w zabawę, interakcji w zabawie z drugą osobą (dzieckiem lub dorosłym).

Rodzicu!  

Jeżeli któreś z wyżej wymienionych zachowań zaobserwowałeś u swojego dziecka, warto zasięgnąć więcej informacji lub przeprowadzić diagnozę zaburzeń integracji sensorycznej. Pomoże Ci w tym specjalista, którym jest terapeuta SI.