Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka
WWR- co to jest?
WWR to zintegrowane działania profilaktyczne, diagnostyczne, terapeutyczne i medyczne, mające na celu stymulowanie funkcji odpowiedzialnych za rozwój psychomotoryczny i komunikację małego dziecka niepełnosprawnego. Działania te obejmują również pomoc i wsparcie udzielane rodzicom i rodzinie w celu nabycia umiejętności postępowania z dzieckiem. Istotne jest, by intensywne i kompleksowe działania zostały podjęte jak najwcześniej.
Kto wydaje opinię WWR?
Opinia taka wydawana jest przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne.
Dla kogo WWR?
Wczesne wspomaganie rozwoju jest przeznaczone dla dzieci, które posiadają opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydane ze względu na wykrytą niepełnosprawność:
niesłyszące,
- słabosłyszące,
- niewidzące,
- słabowidzące,
- niepełnosprawne ruchowo, w tym z afazją,
- niepełnosprawne intelektualnie w stopniu lekkim,
- niepełnosprawne intelektualnie w stopniu umiarkowanym,
- niepełnosprawne intelektualnie w stopniu znacznym,
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
- z niepełnosprawnością sprzężoną,
- niedostosowane społecznie.
Jesteśmy Wiodącym Ośrodkiem Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczym,
dlatego też dzieci, u których zaobserwowano nieprawidłowości w rozwoju (nie posiadające opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju) również mogą być objęte zajęciami WWR w naszej placówce.
Jak ubiegać się o opinię WWR?
Rodzic / opiekun prawny składa wniosek o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju na podstawie posiadanej dokumentacji:
1. zaświadczenia lekarskiego o rodzaju niepełnosprawności dziecka
2. opinii psychologicznej i pedagogicznej
3. dodatkowo:
- orzeczenia o niepełnosprawności (jeśli dziecko posiada)
- opinii wychowawcy z przedszkola (jeśli dziecko uczęszcza do przedszkola)
- innej posiadanej dokumentacji (np. opinii logopedycznej, rehabilitacyjnej itp.)
Czy warto starać się o opinię WWR?
Pomoc udzielana we wczesnym dzieciństwie pozwala nie tylko skutecznie kompensować występujące u dziecka dysfunkcje i deficyty, ale także zapobiega pojawianiu się zaburzeń rozwoju o charakterze wtórnym.
Co powinno niepokoić w rozwoju dziecka?
6-miesięcznego:
- nie patrzy na rodziców/ rodzeństwo,
- nie odwzajemnia uśmiechu,
- nie angażuje się w zabawę swoim ciałem (dłońmi, stopami, włosami, ustami),
- nie utrzymuje sztywnej główki w pozycji pionowej,
- nie obraca się na boki, z brzucha na plecy,
- nie podąża wzrokiem za osobą, przedmiotem,
- nie odwraca głowy za znajomą osobą,
- nie odwraca głowy w kierunku źródła dźwięku,
- nie reaguje na nagły, głośny hałas.
1-rocznego:
- nie odróżnia obcych osób, nie wykazuje niepokoju wobec nich,
- nie gaworzy (nie łączy identycznych dźwięków- sylab, np. nababa, nanana itp.),
- nie naśladuje prostych gestów, zabaw,
- nie utrzymuje zabawki w ręku,
- nie wyciąga rączki do znajomej osoby,
- nie okazuje uczuć (radości, złości, zadowolenia),
- nie chwyta zabawek i nie bawi się nimi,
- nie angażuje się w proste zabawy z przedmiotami,
- nie siedzi samodzielnie (z podparciem).
2-letniego:
- nie reaguje na swoje imię,
- nie naśladuje prostych zabaw z użyciem zabawek,
- nie rozumie i nie wykonuje poleceń (np. nie podaje przedmiotów, nie robi pa pa),
- nie poszukuje zabawki, która zniknęła za zasłoną,
- nie chodzi samodzielnie,
- nie manipuluje przedmiotami (nie bawi się, nie przekłada z ręki do ręki),
- nie szuka przedmiotów znajdujących się w pokoju (nie wskazuje, np. pokaż gdzie jest miś),
- nie wydaje dźwiękonaśladowczych odgłosów (np. bum- bum, hau- hau).
3-letniego:
- nie inicjuje zabawy,
- nie bawi się prostymi zabawkami w sposób zgodny z ich przeznaczeniem,
- nie jest ciekawe i badawcze, nie interesuje się otaczającym je światem,
- nie wykorzystuje mowy do komunikacji,
- nie rozpoznaje podstawowych części ciała i elementów twarzy.
Zapraszamy również do zaznajomienia się z procedurami postępowania dla rodzica/prawnego opiekuna.